Ons verhaal

Voor vrienden, familie en alle mensen die meeleven in ons adoptieavontuur.

21.5.07

Updatje

De tijd gaat steeds sneller, en telkens denk ik, dat moet ik nog op de blog zetten, maar dan vergeet ik het weer.

Eyerus heeft een nieuw spelletje, "Grapje" zo doet ze als ze vanonder de douche komt dat er zeep in haar oogjes zit, en zit ze dus met haar handjes voor haar ogen een beetje de wenen, als we dan bezorgt vragen, "Wat is er" schatert ze het uit en roept dan, "GRAPJE" tja, zo heeft zo ons wel een paar keer per dag beet.
Vorige week had ik chocoladecage gebakken, al heel de dag was ze aan het zeuren voor een stukje, dus eindelijk na het avondeten mocht ze een stukje hebben, bleek ze het niet lekker te vinden, en begon ze wat te wenen omdat Abdisa wel taart aan het eten was en zij niet, ze heeft het zo'n 20 min. volgehouden, en daarna Schatterlach...; GRAPJE, en de cake was 5 min. later volledig op. Leuk, maar soms ook een beetje vervelend, want we weten nu niet meer wanneer ze echt huilt, of wanneer ze een grapje uithaalt.

Zaterdag is ze ook voor de eerste keer naar een verjaardagsfeestje geweest, ze had zich enorm goed geamusseerd en had er blijkbaar geen probleem mee dat ze een paar uurtjes zonder mama en papa was, ook Abdisa had er geen probleem mee dat zijn zus er niet was, zo kreeg hij ook eens wat meer aandacht, en ik kon in alle rust, zonder mijn kleine helper, de bovenerdieping poetsen, het ging een stuk sneller zonder de hulp, die als het bad net uitgekuist en afgespoeld is, er toch weer een klets Cif in kapt om opnieuw te beginnen.

Abdisa heeft eindelijk door hoe hij op een fiets moet zitten, de vorige pogingen waren rampzalig, hij hing helemaal uitgezkat op de fiets, kreeg de trappers niet rond, en zat hellemaal verkrampt uit angst dat hij zou vallen. Vorige week hebben we er andere zijwieltjes aangezet, en nu lukt het veel beter, zaterdag snorde hij als een echte Eddy Merckx door de straat.

Met de taal gaat het steeds beter, er worden nog amper Amhaarse woordjes gesproken, maar er zijn wel een heel boel eigen woordjes.

"Tak doen" zowel de TV aan of uit zetten, als het licht aan en uit doen
"Psht doen" wc doorspoelen
"houwrst" goudworst
"spewrst" hespeworst
"latoefje" sticker
"toef doen" iets kleven
"sjorte broek" korte broek (mix van short en korte broek)
"groot haar" lang haar
"sante wish" sandwich
Ze pikken ook heel wat op van TV, zo zeggen ze regelmatig als iets niet zo goed lukt "Zeg hé" of "Allez seg" Het "Jawel- neewel" spelletje kan soms ook een tijdje doorduren.
het liefst eten ze groene druiven en geen zwarte, waarom wij dit witte druiven en blauwe noemen verstaan ze niet, witte druiven zien toch groen ? ( natuurlijk een heel slimme en logische vraag)
Voor de rest is Eyerus wel te vinden voor Kiwi, aardbeien en peer, Abdisa geeft de voorkeur aan appels.
En het liegen, waar vooral Eyerus nogal straf in was, begint ook serieus te minderen, meestal gaat het om domme dingen, maar ze moeten wel leren dat liegen niet kan.
Zo gaf ik hen alle 2 een koekje en een sapje, een half uurtje later lag er één koekje naast het lege sapje van Abdisa. Ik vroeg dus, van wie is dat koekje ? Eyerus beweerde dat het van Abdisa was en hij beweerde dat het van Eyerus was. Dus ik zei "dat kan niet, één van jullie 2 liegt, wees eerlijk en zeg me van wie dat koekje is" ik wist goed genoeg dat het van Eyerus was, maar ze hield bij hoog en laag vol dat het van Abdisa was. Dus eve de strenge mama dan, TV af, geen Samson en Gert, en eerst eelijk zeggen van wie het koekje is. Abdisa (ocharme) was ondertussen al aan het wenen, "Maar mama, waarom Abdisa liegen?" Toen ik tegen Eyerus zei dat ze pas bij mama mocht komen als ze de waarheid vertelde, kwam ze nog geen 2 minuutjes later naar mij.
Ik "Kom je de waarheid vertellen ?"
Eyerus, zo stil als een muisje "Ja"
Ik "En van wie is het koekje?"
Eyerus "Van mij"
Ik heb haar maar een dikke knuffel gegeven, en gezegd dat het heel goed was.
Nu als we vragen van wie is dit of dat, spingt ze recht en zegt ze trots "Van Mij"

2 Comments:

Blogger nadia said...

heel tof Christa, dat je zoveel moeite doet om deze mooie momenten met ons te delen.
Vind het altijd zo leuk om te lezen.
en vaak zeer ontroerend.
Geniet nog van je schatjes

groetjes Nadia
http://dochtervanver.blogspot.com/

21 mei, 2007  
Blogger Nicole said...

Tjonge jonge, wat is het toch altijd genieten van die grappige belevenissen!!!

Liefs
Nicole

30 mei, 2007  

Een reactie posten

<< Home

Counters
Free Counter